Fokus på mobning, trivsel og ensomhed
På Julemærkehjemmene arbejder vi for at bekæmpe mobning. Vi kæmper for gode børneliv, hvor trivsel er i fokus.
På Julemærkehjemmene arbejder vi for at bekæmpe mobning. Vi tager hånd om problemer og konflikter for at skabe trivsel blandt børnene - både under og efter opholdet.
For de børn, der er udsat for mobning, er der tale om en ubehagelig og nedbrydende oplevelse. Mange føler, at de bliver udelukket fra fællesskabet, og at de er mindre værd end andre børn. Mobning kan nedbryde børns selvtillid og ødelægge mulighederne for barnets udvikling.
For at afhjælpe mobning er det vigtigt, at man som forældre taler med sit barn om det og lytter til barnets synspunkter. På Julemærkehjemmene oplever vi, at det kan være svært for børn, der oplever mobning på egen krop at tale om deres oplevelser. De har brug for hjælp til at løse de problemer og konflikter, som de oplever, og det vigtigste, man her kan gøre som voksen, er at lytte.
Børnene på Julemærkehjemmene fortæller, at mobning har store konsekvenser for dem, og de ville ønske, at mange flere gjorde noget for at stoppe mobning.
I mange år var der ikke fokus på børns trivsel. Der eksisterede ikke samme viden om og interesse for, hvad mistrivsel betød for børn og deres udvikling. Der var ikke fokus på fremtidige konsekvenser eller forebyggelse, og dermed kunne mobbekulturer hurtigt blive udbredt.
De senere år er der kommet mere fokus på at stoppe mobning og at skabe trivsel i skolerne. På Julemærkehjemmene har vi arbejdet målrettet med, hvordan og hvorfor mobbekultur opstår. Vi ved, at mobning kan finde sted i mange sociale sammenhænge og inden for mange forskellige grupper.
Børn kan opleve mobning i skolen, dagtilbud, sportsklubber, på gaden og online.
Mobbekulturer kan opstå af mange forskellige årsager. Det kan eksempelvis være interne magtkampe mellem børnene, eller det kan være børn, der mistrives i hjemmet og derfor påtager sig en bestemt rolle. Eller det kan være en kultur, som voksne selv er med til at skabe som forældre, lærere, pædagoger eller tilsvarende.
Læs mere om mobning og digital mobning.
Børn kan bruge lang tid på at samle mod til sig, før de går til en voksen og fortæller om deres oplevelser med mobning. Derfor er det vigtigt, at man som voksen straks anerkender, at barnet har et behov for at blive hørt. Lad barnet tale frit, og gør det tydeligt for barnet, at man lytter.
Mobning er ikke et problem, som det mobbede barn skal løse. Det er de voksne, der skal stoppe mobningen og tage ansvaret for, at fx alle elever i en skoleklasse trives. Det er et problem for hele klassen, når der foregår mobning, da mobning ligger i kulturen og altså ikke hos enkelte børn.
Vær opmærksom på at agere på følgende måde, når et barn fortæller om sine oplevelser med mobning:
Selvom der er børnene, der udsætter hinanden for mobning, er det aldrig alene børnenes ansvar at stoppe mobningen. Det kræver hjælp fra voksne, hvis mobning skal bekæmpes.
Billedet af, at nogle børn simpelthen bare er ondskabsfulde og selvudnævnte mobbere, holder ikke. I stedet er det miljøet i fx en skoleklasse, der kan give grobund for mobning. Hvis fællesskabet i klassen er svagt, påvirker det klassens klima og dermed relationerne mellem børnene. Derfor er det vigtigt, at der er voksne i og omkring klassen, som kan hjælpe med at skabe et sundt miljø og nogle gode relationer mellem børnene.
Det er klassens fællesskab, der er afgørende for, at man kan stoppe mobning.
For lærere handler det om at italesætte klassefællesskabet positivt og opstille rammer og regler for, hvordan fællesskabet kan og skal fungere. Som forælder handler det om at opfordre børnene til ikke at dømme hinanden, men i stedet være inkluderende. Både lærere og forældre har desuden mulighed for at påvirke børnene gennem deres måde at agere på. Som voksen kan man derfor øve indflydelse ved at være omsorgsfuld, vise interesse og tale pænt. Det smitter nemlig af på børnenes ageren i klassen.
Hvis man vil forebygge mobning, handler det om at bidrage til det gode fællesskab. Som forældre er det vigtigt at opdrage og lære sine børn, hvordan de behandler andre ordentligt, og hvilken rolle de påtager sig i forskellige fællesskaber.
Her er fem gode råd til, hvordan man kan hjælpe sit barn med at forebygge mobning:
Der er meget fokus på at stoppe mobning på Julemærkehjemmene. Vi tager hånd om de oplevelser, som børnenes har haft – både på egen krop eller været vidne til hos andre. Det er vigtigt, at børnene bearbejder, tilgiver og accepterer det som en del af deres fortid.
Julemærkehjemmene er ikke mobbe-fri, men forekommer der mobning, bliver det taget op og håndteret løbende. Nogle børn kan være så vant til at være en del af miljøer, hvor man mobber, at tilegnelsesfasen kan være kompliceret. Generelt handler det om at give børnene en forståelse for, at alle ikke er ens – og ikke behøver at være det. De får en grundlæggende forståelse for, at nogle eksempelvis er gode til at løbe, mens andre er gode til at tegne, men uanset evner, er alle gode nok.
Vi hjælper børnene til at se og værdsætte hverdagens små sejre og til at opmuntre og hjælpe hinanden. At finde deres egne styrker og acceptere, at alle andre ikke har samme styrker. Når man finder sine egne styrker, kan man også bedre rumme andres styrker og svagheder. Vi lærer dem om styrken og glæden i fællesskabet, og hvordan man bidrager til det gode fællesskab.
På Julemærkehjemmene arbejder vi med at give børnene et sundt selvbillede og en ny måde at se sig selv og andre på. Ved at give børnene de rigtige værktøjer, ser vi markante forbedringer i forhold til mobbekulturen i børnenes videre liv efter endt ophold.
Har du lyst til at støtte børnene og hjælpe os i kampen mod mobning?