Nyheder & arrangementer
I stedet for at putte Julemærket på kuverten, kan man jo sætte det på tøjet. Med den idé har folkene bag det danske streetwear brand Revolution skabt et produkt, som på original vis har støttet børnene på Julemærkehjem.
Jakob Tahmasebi Thomsen og Ulrik Leth fra tøjmærket Revolution viser sammen med to Julemærkebørn de flotte trøjer frem.
For næsten to år siden fik Ulrik Leth og Jakob Tahmasebi Thomsen fra tøjmærket Revolution en god idé. Kunne man kombinere de mange flotte Julemærker med designet af T-shirts og sweatshirts?
”Vi skulle lave en kampagne op til jul, og så kom vi til at tænke på Julemærket, fortæller Ulrik Leth.
”Som barn havde jeg nogle klassekammerater, som var på Julemærkehjem. Og jeg husker, at de fik det meget bedre og kom godt videre i livet.
Planen blev derfor at lave trøjer med Julemærke-motiver, og donere overskuddet til børnene. De kontaktede Julemærkefonden, som straks kunne se det spændende i ideen.
”Vi opdagede hurtigt, at vi havde mange synergier. Vi er meget grafiske, og det er Julemærket også. Rent praktisk var det nemt at gå til. Det var en simpel idé, der var let at sætte i søen”, fortæller Ulrik Leth.
De fik lov til frit at vælge blandt alle Julemærkerne, som er udkommet siden 1904. Det var dog særligt de ældste mærker, som de fandt interessante.
”Vi valgte nogle Julemærker, som kunne fungere rent grafisk på en trøje. Det betød at vi har valgt motiver fra dengang hvor det var Julemærket var et enkelt mærke og ikke et helt ark. Mærket skulle kunne stå alene. Og så skulle det ikke været for julet, for trøjen skulle kunne bruges hele året.”
De udvalgte motiverne blev til fire t-shirts og to sweatshirts i stilfuldt design og økologisk bomuld. Trøjerne har været til slag i Julemærkehjemmenes webshop, hos Revolution og 30 forhandlere. Overskuddet fra salget er gået ubeskåret til Julemærkehjemmene, og det endte med et flot resultat på 100.000 kr.
”Vi synes, det er vigtigt at hjælpe børn i Danmark. Det er selvfølgelig også vigtigt at hjælpe ude i verden, men vi må ikke glemme, at vi også har problemer herhjemme, som vi alle kan hjælpe med at løse. Desuden er det vigtigt at fortælle, at Julemærkehjemmene er afhængige af støtte, for de får ikke en masse midler fra staten.”
Se og køb trøjerne i vores webshop - kun få modeller tilbage
Selv om hele overskuddet gik til Julemærkehjemmene, har de som virksomhed også fået meget ud at ideen.
”Samarbejdet har været en god oplevelse, og vi har fået masser af positiv feedback. Det har givet os nye kunder og åbnet nye døre for os. Når folk ser trøjerne, får de lyst til også at høre om vores andre produkter. Når det er sagt, så handler det ikke om profit. Det handler om at samarbejde på tværs af brancher for at få et godt budskab ud i en større sags tjeneste.”
Værdien af deres hjælp kunne de Ulrik og Jakob opleve helt tæt på, da de besøgte Julemærkehjemmet Liljeborg i Roskilde. Her viste de to piger, Nell og Philippa dem rundt og fortalte om, hvordan opholdet har hjulpet dem.
”Det er fantastisk at opleve, hvor en god idé kan være med til at hjælpe børn”, slutter Ulrik Leth.