Nyt fra os
Omfanget af digital mobning blandt børn er stigende. Analyse fra Julemærkefonden viser dog, at der er meget, man som voksen kan gøre for at hjælpe børnene.
Julemærkefonden har udgivet analysenotatet ”Mobning som voksne ikke ser – Omfanget af digital mobning er stigende”.
Med notatet sætter vi både fokus på udviklingen og på de handlemuligheder, som voksne har for at sætte ind over for digital mobning. At voksne involverer sig er nemlig afgørende for, at børn får et trygt og rart digitalt liv, der i dag har lige så stor betydning for trivslen som det fysiske liv. De kan nemlig ikke adskilles, men supplerer hinanden – på godt og ondt.
Læs analysenotatet ”Mobning som voksne ikke ser” her.
Vi har undersøgt udviklingen, da vores egne tal peger på, at omfanget af digital mobning er stigende. Det viser sig også at være en generel tendens, og flere og flere børn i Danmark oplever altså mobning over skærmene.
Vores tal viser dog også, at det pædagogiske arbejde på Julemærkehjemmene understøtter, at markant færre børn oplever digital mobning et år efter deres ophold sammenlignet med begyndelsen på opholdet.
Det virker at hjælpe børn med at færdes på digitale platforme og i digitale fællesskaber.
I analysenotatet gennemgår vi bl.a. udviklingen i omfanget af digital mobning, tendenser i skærmtid og vores egne resultater fra Julemærkehjemmene. Det leder til de råd, som voksne kan tage til sig for at få mere handlekraft og muligheder for at guide og støtte børn i den digitale verden. Det vigtigste råd er, at voksne tæt på børn skal engagere og involvere sig i børns digitale liv ved at spørge nysgerrigt ind til de platforme og spil, som børn bruger deres tid på.
Flere og flere børn, der kommer på ophold på et Julemærkehjem, er blevet mobbet digitalt. Der er tale om en stigning fra 6,4 procent i 2019 til 13,5 procent i 2023 – en stigning på 110,9 procent.
Julemærkehjemmenes pædagogiske arbejde gør en betydelig forskel. Et år efter et ophold halveres andelen af børn, der oplever digital mobning.
Det er voksnes ansvar at afhjælpe digital mobning. Det ansvar kan bl.a. tages ved at orientere sig i børns digitale tilstedeværelse på forskellige platforme, skabe dialog om børns online oplevelser, anerkende børns følelser og digitale relationer, tidsstyre samt sætte klare rammer og grænser.
Digital mobning er en generel stigende tendens. I 2021 oplevede 4 procent af børn og unge i Danmark at blive mobbet på nettet, mens det i 2024 drejer sig om 10 procent – her er der tale om en stigning på 150 procent. Hver tredje oplever at blive skrevet/talt hadefuldt eller sårende til på nettet i 2024. Det viser rapporten ”Børn og unges erfaringer med digitale krænkelser og andre ubehagelige oplevelser online” fra Red Barnet og TrygFonden.
Der er et øget skærmforbrug, og ifølge ”Skolebørnsundersøgelsen 2022” bruger knap hver tredje pige i 9. klasse mindst fire timer dagligt i hverdagene på sociale medier, mens knap hver fjerde dreng i 9. klasse bruger mindst fire timer dagligt på online gaming i hverdagene.
Skærme er en præmis i børn og unges liv, og desto mere tid, der bruges online, desto større er risikoen for ubehagelige oplever og digital mobning.
Læs analysenotatet ”Mobning som voksne ikke ser” her.
Det er en vigtig del af børns udvikling at turde tro på sig selv og vide, at man er god nok, som man er. Når vi arbejder med børnenes selvværd og selvtillid, sætter vi fokus på store og små sejre i hverdagen.
Læs mere om selvværd.
Hjælp børnene
Ophold på Julemærkehjem
Hjælp, der varer ved