Sådan arbejder vi
Digitale og sociale medier fylder i børns hverdag. Ligesom det er vigtigt at børn trives i deres fysiske omgivelser, er det vigtigt, at de har en høj trivsel, når de er online.
I en online hverdag hvor børn dagligt kommunikerer med hinanden gennem sociale medier, online spil og andre digitale platforme, støder man som forældre på en række udfordringer, når det kommer til børnenes digitale trivsel.
Mange forældre står over for spørgsmål om, hvordan tackler børn udfordringer på de digitale medier. Og hvordan de sørger for, at børnene har en god digital trivsel.
Når det drejer sig om digital trivsel på de sociale medier er det særligt tonen på sociale medier, som er i fokus. Men det kan også omhandle digital mobning og udelukkelse af enkelte børn fra fællesskaberne på de sociale medier.
En anden udfordring gælder, hvor går grænsen i forhold til hvilke billeder og indhold må man dele med andre.
Ikke alle børn kender eller respekterer reglerne for billeddeling på sociale medier.
I værre tilfælde kan det fører til krænkelser på sociale medier, fx hvis man ikke ønsker at billeder eller andre oplysninger om en bliver delt.
Desuden kan mange børn slås med skærmafhængighed, hvor de har svært ved at frigøre sig fra deres telefon eller tablet. Andre børn kan lide af computerafhængighed, hvor de er blevet spilafhængige, dvs. selve det at spille computer går ud over deres tid til andre aktiviteter i hverdagen.
Som forældre gælder det om både at være opmærksom på og interesseret i sine børns digitale trivsel på sociale medier og nettet generelt. Det er derfor vigtigt at have et indblik i, hvornår, hvad og hvordan dine børn bruger sociale medier.
Du kan derfor med fordel tale med dine børn, om hvilke sociale medier de bruger, og hvad de bruger dem til. Det gælder ikke om at overvåge eller kontrollere dem, men blot at udvise interesse for dem og deres adfærd.
På nogle sociale medier vil børnene optræde som forbrugere, hvor de ser opslag eller videouploadet af personer, som de ikke kender personligt.
På andre sociale medier har de en personlig konto, hvor de skriver med deres venner og deler billeder og film.
Du kan hjælpe dit barn med at indstille privatoplysningerne på deres konto, så de selv kan bestemme hvem der kan se deres oplysninger og hvad de liker og deler.
Du kan søge information om de forskellige sociale medier på nettet. Vi har lavet en oversigt over de mest populære sociale medier blandt børn og unge, som du kan se på siden om digital dannelse hos børn.
Det kan være en udfordring for børn at kommunikere på de sociale medier. Ofte hører man som forældre, at tonen på de sociale medier er hård og rå, også blandt børn.
En af årsagerne er, at der er stor forskel på at kommunikere skriftligt via en skærm og mundtligt i den virkelig verden. Det kan let opstå misforståelser, når man ikke kan se hinandens ansigtsudtryk eller hører tonen i deres stemmer. Endnu sværere er det, hvis man skriver til en person, man ikke kender så godt.
Lige som alle andre skal børn lære, at det er forskel på at kommunikere online i stedet for at tale sammen ansigt til ansigt. Børn kan hurtigt komme til at skrive udsagn, som de aldrig ville have sagt, hvis man stod over for hinanden i skolegården.
Lær derfor dit barn at skrive venligt og imødekommende, sådan at det bliver en rar oplevelse for alle at være med. Ved at styrke dit barns digitale dannelse er du med til at sikre en bedre digital trivsel for alle.
Når kommunikationen går helt galt på de sociale medier, kan det udvikle sig til mobning. I andre tilfælde kan den mobning, som finder sted blandt børn i den fysiske verden videreføres på de sociale medier.
En variant af mobning, er når børn udelukker hinanden fra fællesskaber på de sociale medier. Det kan fx være ved at oprette grupper, hvor bestemte personer med fuldt overlæg ikke er inviteret med. Eller at lave specifikke grupper, som er viet til at hænge bestemte personer ud.
Hvis du bliver opmærksom på, at dit barn er medlem af en sådan gruppe, bør du tage en samtale med dit barn, om hvor skadelige sådanne grupper kan være for dem, der bliver holdt udenfor eller hængt ud. Og så selvfølgelig sørge for, at dit barn forlader gruppen.
Mobning på sociale medier kan være ekstra hård for det barn, som bliver udsat for det. Modsat mobning i den fysiske verden, er mobningen her ikke begrænset til et bestemt sted og tidspunkt (fx skoledagen), men kan ramme barnet hele tiden.
Et område, der kræver særligt fokus og oplæring hos børn, når det gælder digital trivsel, er billeddeling på sociale medier. Ligesom for os andre er det meget nemt for børn at tage billeder og dele dem med det samme.
Men her skal man være opmærksom på, at man kun skal dele et billede, hvis man har fået lov til det af den eller de personer, som er på billedet.
Oplever dit barn, at der mod hans vilje, bliver delt et billede af ham, er der tale om en digital krænkelse.
Det er ikke nødvendigvis ulovligt, og i langt de fleste tilfælde kan problemet løses ved at tage kontakt til vedkommende, som lagde det os og venligt bede ham fjerne det.
En grovere variant er, hvis billedet, der bliver delt uden tilladelse, indeholder private eller intime detaljer. Så er der tale om en seksualiseret digital krænkelse.
Her er det nødvendigt, at dit barn med det samme inddrager en voksen, hvis det oplever at modtage eller på anden vis blive udsat for et sådant billede.
Børns digitale trivsel kan også blive påvirket negativ, hvis de begynder at udvise afhængighed af skærmen. Der er mange gråzoner, og blot fordi dit barn har svært ved at slippe telefonen eller bliver sur, hvis hun bliver afbrudt midt i en spilsituation, er der nødvendigvis ikke tale om decideret afhængighed.
Som forældre kan du gøre meget for, at dit barn ikke bliver for tæt knyttet til sin skærm eller spil. I kan sammen aftale rammer for, hvornår og hvor meget hun må spille computer, og I kan indføre skærmtid og mobilfri-tid, hvor telefonerne (også de voksnes!) får lov til at blive liggende i skuffen.
Vær dog særligt opmærksom på de negative konsekvenser, det kan have hvis dit i længere tid ser skærm eller spiller computer.
Det kan fx være fysisk inaktivitet eller isolation, hvor barnet ikke deltager i sociale sammenhænge.
Det er dit ansvar som forældre at sikre, at dit barn har en afvekslende hverdag, hvor der både kan være plads til at se Netflix, spille Minecraft, gå til fodbold og være sammen med venner og familie.
For enkelte børn kan afhængigheden af skærmen være symptom på noget andet. Det kan være, at barnet bliver mobbet i skolen eller er ensomt og derfor søger tryghed eller adspredelse foran computerskærmen. I disse tilfælde er det vigtigt, at du som forældre spørger ind til dit barns hverdag, så du kan fornemme og han trives i skolen og i fritiden.
Sådan hjælper vi det enkelte barn til nye vaner, som fremmer trivsel og sundhed.