Fokus på ensomhed, mobning og trivsel
På Julemærkehjemmene har vi fokus på, hvordan børnene bruger sociale medier. Vi vil undgå, at de sociale medier påvirker børnenes selvværd negativ eller får børnene til at føle sig ensomme. Samtidig anerkender vi, at digitale fællesskaber også er vigtige for mange børn.
På Julemærkehjemmene er vi opmærksomme på, hvilken indvirkning brug af sociale medier har på børnene – både de positive og negative.
Det er tydeligt for os, at sociale medier både kan bidrage med fællesskab og skabe tættere bånd til venner. Sociale medier kan være platforme for at dyrke interesser og dykke ned i emner, der interesser børnene. Men sociale medier kan også være et sted, hvor følelsen af ensomhed kan opstå, eller hvor selvtilliden kan blive påvirket negativt. Det sker især, hvis børn i forvejen føler sig ekskluderet og udenfor de fysiske fællesskaber.
Derfor bruger vi tid på at skabe refleksioner om børnenes brug af sociale medier. Det kan være en god idé, hvis du som forælder taler med dit barn om, hvad de sociale medier bidrager med, og hvordan barnet har det, når det er online og i tiden efter, telefonen er lagt væk. Der er forskel på, om barnet bliver fastlåst i at scrolle løs uden formål, eller om barnet spiller eller chatter med venner.
Nogle forældre spørger til, om måden børn bruger sociale medier på, kan afskærme dem fra fysisk tilstedeværelse, fordi børnene altid kan søge tilflugt på f.eks. telefonen eller tabletten. Selvfølgelig kan det digitale brug tage overhånd, men vi skal også anerkende børnenes digitale fællesskaber for den tilknytning og de relationer, som de fører med sig.
I dag er børns virkelighed både digital og fysisk., Vi voksne skal sætte gode rammer for børnene, så de både får mulighed for at dyrke deres digitale liv, og samtidig lærer at lægge skærmen fra sig og være nærværende i deres fysiske liv. Derfor er telefonfri tid også vigtigt. Men det kræver klare aftaler i både hjem, skole og til fritidsaktiviteter, som børnene kan følge. Desuden skal voksne være opmærksomme på, at børn spejler sig i dem og deres adfærd, og derfor er mobilfri tid for voksne også en god idé i familien.
På Julemærkehjemmene arbejder vi med begrebet ”skærmtid”, og vi begrænser børnenes tid foran skærmen og dermed også på sociale medier. Hos os må børnene kun bruge deres telefon, tablet eller computer 30 minutter om dagen. Det giver mening, fordi vi har fokus på det fysiske fællesskab og har et program fuld af aktiviteter, hvor børnene er sammen. I weekenderne og efter ophold er det svært at overholde den samme tidsramme. Derfor skal børn have hjælp til at navigere i deres digitale liv og have etableret rammer og aftaler, som gælder i de vante rammer. Her skal tidsrammen passe til barnets og familiens behov. Aftaler om digital tid er vigtige, så børn undgår at bruge mobilen, bare fordi der ikke lige er andet at give sig til.
De sociale medier er sjældent den direkte årsag til, at børn føler sig ensomme. Dog kan følelsen af ensomhed blive forstærket på sociale medier, fordi børn kan opleve, at ensomheden fylder mere, når de konstant bliver mindet om, at de ikke er en del af forskellige fællesskaber. Det kan f.eks. være Snapchatgrupper, gamingfællesskaber eller en klassechat, hvor de ikke føler sig inkluderet.
Børnene fortæller, at de har set andre børn have det sjovt sammen på forskellige medier, hvor de ikke selv er blevet inddraget eller inviteret med. Det giver dem en følelse af ikke at være inkluderet i fællesskabet.
Ensomhed er ofte forbundet med skam. Derfor kan det være svært for mange børn at tale om det. De vil måske hellere fremstå selvstændige og undgå at være til besvær. Derfor kan de vælge at holde følelsen af ensomhed for sig selv.
Det bedste, man som forældre kan gøre, er at tale med sit barn og lytte til de oplevelser, de har med sociale medier. Det er vigtigt at have en overfladisk forståelse for, hvilke medier børnene bruger, og hvordan de bruger dem. At vide, hvem de er i dialog med, hvilke emner de taler om og hvordan.
Børn kan også opleve at mobningen bevæger sig fra den fysiske verden ind på de digitale platforme – fx spil eller sociale medier. Når mobningen bliver digital, kan de sociale medier bidrage til en endnu større følelse af ensomhed hos det udsatte barn.
Børnene på Julemærkehjemmene har beskrevet nogle konkrete oplevelser med mobning på sociale medier. Det indebærer at skrive grimme ting om og til hinanden, at holde hinanden udenfor f.eks. via gruppebeskeder eller at tage grimme eller grænseoverskridende billeder af offeret og dele dem med andre.
Du kan læse mere om digital mobning.
Under opholdet på Julemærkehjemmet giver vi råd og vejledning til, hvordan man som forældre kan håndtere, hvis ens barn bliver påvirket negativt af sociale medier.
Derudover er det en fordel at lære sit barn, hvordan man opfører sig på sociale medier, og hvordan man selv kan være med til at begrænse sin brug af sociale medier. Nogle gange kan det være nødvendigt som forældre at hjælpe børn med at sætte grænser – særligt når det kommer til sociale medier.
På Julemærkehjemmene er vi yderst opmærksomme på, hvordan børnene bedst muligt kan skabe gode rammer for dem selv og deres aktiviteter på sociale medier. For os handler det om at give børnene de rigtige værktøjer til at erkende deres behov samtidig med, at vi lærer dem at sætte grænser.
Det er vigtigt, at børnene lærer at turde gå glip af ting og ikke konstant have en følelse af at skulle være inddraget. De mange muligheder på sociale medier og de mange typer af medier, giver let børn en følelse af, at de skal være med til det hele.
Som tidligere nævnt arbejder vi med ”skærmtid”, når børnene bor hos os. De fleste børn oplever, at denne tilvænning er hård. De er vant til at være tilgængelige og til konstant at være underholdt af deres skærme. Derfor oplever børnene i starten, at de uden sociale medier keder sig, at de går glip af noget, og det kan være svært at finde på noget at lave.
Det er helt naturligt, men der går som regel ikke længe, før børnene vænner sig til ikke at have mobilen hele tiden. Derfor kan de bedre være til stede i det fysiske fællesskab. Vi har mange aktiviteter i løbet af dagen, som giver børnene et fysisk fællesskab og holder dem beskæftiget med forskellige ting, som de kan fordybe sig i. Derfor fylder savnet til skærmen generelt mindre og mindre i takt med, at børnene er på ophold.
Bliv klogere på digital mobning.
Hvad er mobning?
Mit barn har ingen venner